ANALYSIS OF SUPPLY CHAIN AND PROFIT MARGIN OF SHEEP TRADERS IN BANYUMAS DISTRIC
Abstract
Background. Research on the Analysis of supply chain and Profit Margin of sheep traders in Banyumas distric Regency was conducted on March 1 to April 1, 2020 in Banyumas district. Research objectives is 1) know the supply chain, profit margins and influence of educational factors, the number of livestock mastery and the length of raising on profit margin. Materials and Methods. The study was conducted using a survey method of sheep in the animal market of Banyumas district. Sample assignment using a snowball sampling of 30 respondents. The data analysis used was descriptive analysis and regression test. Results.The results showed the sheep's livestock traders from their functions and roles were distinguished into mobile collecting traders and collecting traders. The activity of traders to form a sales chain for sheep is divided into two marketing patterns, namely marketing pattern one involving breeders, mobile collecting traders and consumers and marketing two pattern involving breeders, mobile collecting traders, collecting traders and consumers. Average marketing cost Rp 94,267, average price of sheep buy Rp 4,560,000, average total cost of Rp 4,654,267, average sheep's acceptance Rp 5,041,500, the average income of sheep traders Rp 387,233 in one day market and profit margin for marketing agensi one is 9,41 percent and marketing agency two is 6,61 percent. Conclusion. The variables that affect the profit margin of sheep traders in Banyumas district are the education level, amount of livestock mastery and marketing agency.
References
Budiarsana, G.M., B. Wibowo dan D. Priyanto. 2016. Produktivitas dan Rantai Pasok Ternak Kambing dan Domba (KADO) Studi Kasus di Kabupaten Tegal. Jurnal Ilmu Ternak. 16 (2): 35-42.
Elizabeth R, Rusdiana S, Romjali E. 2013. Marjin pemasaran ternak ruminasia (kambing) dalam pemenuhan kebutuhan konsumen: Analisis ekonomi. Dalam: Djoko M, Harisdudin, Danar P, Adi MPN, Rahayu, Widiyanto, Rysca I, Yuli Y, Setya HB, penyunting. Prosiding Seminar Nasional. Surakarta (Indonesia): Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, Universitas Sebelas Maret. Hlm. 331-337.
Harmoko S. 2017. Analisis Tingkat Kepuasan Pemustaka Terhadap Kualitas Layanan Di Perpustakaan Politeknik Kesehatan Kementerian Kesehatan Yogyakarta. Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi. 2(2):165-188
Heryadi, A. Y. 2011. Pola Pemasaran Sapi Potong Di Pulau Madura. J-SEP 5(2): 38-46.
Lalus, M. F., M. Krova, M. R. D. Ratu dan O. H. Nono. (2019). Analisis Distribusi Margin Di Antara Lembaga-Lembaga Pemasaran Ternak Sapi Potong Di Kabupaten Kupang Nusa Tenggara Timur. Jurnal Nukleus Peternakan 6(2): 63–70.
Manik, S.B., S.I. Santosa, Dan W. Sumekar. (2015). Rentabilitas Usaha Ternak Domba Batur Di Kabupaten Banjarnegara. JITP Vol. 4 (1): 45-49.
Mulyono, A. D., W. Sumekar dan Dwi Sunarti. 2017. Analisis Profitabilitas Pengembangan Usaha Ternak Itik Petelur Di Kecamatan Banyubiru Kabupaten Semarang Jawa Tengah. Jurnal Imu Peternakan Terapan. 1(1):8-16
Mutmainah, N., M. H. Hadiana, dan S. Kuswaryan. 2016. ANALISIS ONGKOS TRANSFER Pemasaran Domba Di Pasar Hewan Tanjungsari Transfer Cost Analysis Of Marketing Sheep In Tanjungsari Livestock Market. Students e-Journal. 5 (3): 1-16.
Nuraeni, N., dan M. F. I. Aryadi. 2020. Identifikasi Pasar, Komoditas, dan Margin Bersih Usaha Pasar Rumput di Wilayah Pembibitan Sapi PO Kebumen Kabupaten Kebumen. Jurnal Peternakan Indonesia 22 (1): 38-47.
Nuraina, E. 2012. Pengaruh kepemilikan institusional dan ukuran perusahaan terhadap kebijakan hutang dan nilai perusahaan (studi pada perusahaan manufaktur yang terdaftar di BEI). Jurnal Akuntansi. 4(1): 51-70.
Putri, G. N., D. Sumarjono dan W. Roessali. 2019. Analisis Pendapatan Usaha Sapi Potong Pola Penggemukan Pada Anggota Kelompok Tani Ternak Bangunrejo II Di Desa Polosiri Kecamatan Bawen Kabupaten Semarang. Jurnal Sosial Ekonomi dan Kebijakan Pertanian 3(1): 39-49,
Rahmah U.I. L. 2015. Analisis Pendapatan Usaha Ternak Ayam Ras Pedaging Pada Pola Usaha Yang Berbeda Di Kecamatan Cingambul Kabupaten Majalengka. Jurnal Ilmu Pertanian dan Peternakan 3(1): 1-15
Rusdiana S. dan L. Praharani. 2015. Peningkatan Usaha Ternak Domba Melalui Diversifikasitanaman Pangan: Ekonomi Pendapatan Petani. Agriekonomika. 4 (1) : 80-98.
Wibow, B., S. Rusdiana dan U. Adiati. 2016. Pemasaran Ternak Domba Di Pasar Hewan Palasari Kabupaten Indramayu. Agriekonomika. 5 (1): 80-96.
Jurnal ini memberikan akses terbuka segera ke kontennya dengan prinsip bahwa membuat penelitian tersedia secara bebas untuk publik mendukung pertukaran pengetahuan global yang lebih luas.
Manfaat akses terbuka bagi penulis, antara lain:
- Akses gratis untuk semua pengguna di seluruh dunia
- Penulis mempertahankan hak cipta atas karya mereka
- Peningkatan visibilitas dan pembaca
- Tanpa batasan ruang
- Karya/artikel dalam jurnal ini terikat pada Lisensi CC Attribution 4.0